Tiesitkö tämän näistä reilun kaupan sertifikaateista? - 100% fair trade


Monet ihmiset tuntevat reilun kaupan banaanit, kahvin, kaakaon ja teen. Ja ehkä tiesit, että myös puuvilla voi olla reilun kaupan luomupuuvillaa? Eli siis tuotteelle tai sen osalle voi saada reilun kaupan FLO (Fairtrade International Organisation) sertifikaatin.

FLO puuvilla
Fairtrade International (FLO) on voittoa tavoittelematon järjestö, joka keskittyy kehitysmaiden tuottajien ja työntekijöiden vaikutusmahdollisuuksien lisäämiseen kaupanteon kautta. FLO-sertifioitu puuvilla takaa, että viljelijälle maksetaan puuvillasta reilun kaupan vähimmäishinta. Lisäksi viljelijä saa palkkion, jota he voivat sitten käyttää yhteisökehityshankkeiden rahoittamiseen.



Vaikka FLO-sertifikaatti koskee itse puuvillaa, puuvillasta valmistetut tuotteet on varmennettava koko toimitusketjussa ja niiden on noudatettava tiukkoja sosiaalisia ja ympäristövaatimuksia.

Mutta tiesitkö, että lisäksi yritys (kuten People Tree) voi saada WFTO (World Fair Trade Organisation) seftifikaatin, joka takaa, että yritys noudattaa yritystoiminnassaan joka osa-alueella tiukasti määriteltyjä reilun kaupan periaatteita. WFTO sertifikaattia ei pidä sekoittaa yleisesti käytettyyn ja aiemmin mainittuun reilun kaupan sertifikaattiin (FLO), joissa vain tietty osa tuotteesta on sertifioitu. Vaan se siis myönnetään yrityksille ja valmistajille, jotka noudattavat WFTO:n reilun kaupan periaatteita.

People Tree on yksi ensimmäisiä vaatetusalan WFTO merkin saaneista yrityksistä ja on tehnyt reilun kaupan eteen työtä jo lähes 30 vuotta!

 

World Fair Trade Organization


Ftomark.png

 

WFTO: n reilun kaupan järjestön merkki

Maailman reilun kaupan järjestö (WFTO) on maailmanlaajuinen yhdistys, joka koostuu 401 organisaatiosta, jotka ovat sitoutuneet parantamaan taloudellisesti syrjäytyneiden tuottajien toimeentuloa. WFTO: lla on jäseniä 76 maassa. Jäsenet ovat pääosin reilun kaupan yrityksiä, joiden liiketoimintamalli varmennetaan riippumattomilla tarkastuksilla ja vertaisarvioinneilla. Varmennus on yritystasolla, joka kattaa kaikki liiketoiminta- ja toimitusketjun näkökohdat.

WFTO-tuotemerkkiä voivat käyttää vain todennetut reilun kaupan yritykset, jotka koostuvat tuottajaosuuskunnista ja yhdistyksistä, vientimarkkinointiyhtiöistä, maahantuojista, vähittäiskauppiaista, kansallisista ja alueellisista reilun kaupan verkostoista ja reilun kaupan tukijärjestöistä. WFTO: ta johdetaan demokraattisesti, jolloin yhdellä jäsenellä on yksi ääni. WFTO perustettiin vuonna 1989, ja se oli aiemmin kansainvälinen vaihtoehtoisten kauppiaiden liitto ("IFAT").

WFTO: n jäsenet käyttävät kaupallista toimintaa sosiaalisen tehtävän saavuttamiseen, ja heitä kutsutaan “reilun kaupan sosiaalisiksi yrityksiksi”.

WFTO: n itselleen asettama tehtävä on "antaa tuottajille mahdollisuus parantaa toimeentuloansa ja edistää yhteisönsä elämää reilun kaupan avulla". Heidän viisi tavoitettaan ovat:

1. Olla reilun kaupan liikkeen johtava verkosto

2. Tarjota ympäristö jakamiseen ja oppimiseen

3. Lisätä tietoisuutta reilun kaupan mallista, edistää sitä ja kannattaa muutosta tavanomaiseen kauppaan

4. Luoda jäsenille mahdollisuuksia markkinoille pääsyyn

5. Parantaa WFTO: n kykyä tarjota laajempaa palvelua jäsenilleen

 

WFTO = sosiaalinen yritys + reilu kauppa

"Olemme reilua kauppaa harjoittavien sosiaalisten yritysten globaali yhteisö. Takuujärjestelmämme varmistaa, että jäsenemme ovat todella reilun kaupan yrityksiä. Tämä tarkoittaa, että jäsen yrityksemme ovat edelläkävijöitä noudattaessaan liiketoimintamalleja, jotka asettavat ihmiset ja planeetan etusijalle.

Reilun kaupan yritykset syntyvät vaikuttamaan. Ne ovat sosiaalisia yrityksiä, jotka harjoittavat täysin reilua kauppaa. Ne vaikuttavat n. 1 miljoonaan toimeentuloon, joista 74% on naisia.

Nämä yritykset muuttavat paikallisia yhteisöjä, tekevät pioneerikierrätystä, kehittävät naisten asemaa, puolustavat pakolaisten oikeuksia ja harjoittavat luonnonmukaista maataloutta. Näiden yritysten vaikutus ulottuu laajalle ja WFTO on heidän globaali yhteisönsä." (WFTO)

 

WFTO-merkintä ja logo

Vuonna 2004 WFTO käynnisti varmennusjärjestelmän ja merkinnän. FTO-merkki tunnistaa maailmanlaajuisesti rekisteröidyt reilun kaupan järjestöt (toisin kuin FLO Internationalin ja Reilun kaupan merkinnät, jotka ovat merkintöjä tuotteelle) ja takaa, että työoloja, palkkoja, lapsityövoimaa ja ympäristöä koskevat standardit pannaan täytäntöön. Nämä standardit varmennetaan itsearvioinnilla, vastavuoroisilla tarkasteluilla ja ulkoisella todentamisella. FTO-merkki on saatavana kaikille WFTO-jäsenille, jotka täyttävät WFTO-standardien ja valvontajärjestelmän vaatimukset, ja toistaiseksi yli 150 organisaatiota on rekisteröitynyt.

WFTO-logo on tarkoitettu organisaatioille, jotka osoittavat 100-prosenttisen sitoutumisensa reiluun kauppaan kaikessa liiketoiminnassaan. Vain valvotut WFTO-jäsenet saavat käyttää logoa. Reilun kaupan organisaation merkki (WFTO-logo) osoittaa, että organisaatio noudattaa WFTO: n 10 reilun kaupan periaatetta, jotka kattavat työolot, avoimuuden, palkat, ympäristön, sukupuolten tasa-arvon ja muut kohdat. Ks. luettelo alta.

WFTO-logo ei ole tuotemerkki - Se erottaa WFTO:n jäsen yritykset kaupallisista ja muista reilun kaupan yrityksistä ja antaa selkeän signaalin vähittäiskauppiaille, kumppaneille, hallituksille ja avunantajille, että heidän ydintoimintansa on reilu kauppa.

Järjestelmä on alun perin suunniteltu syrjäytyneille tuottajille, joita nykyään ei palvele reilun kaupan sertifiointijärjestelmä, joka oli tarkoitettu hyödykkeille. Esimerkiksi käsityön monimuotoisuuden ja monimutkaisuuden vuoksi tuotestandardia on teknisesti vaikea soveltaa. Järjestelmä tarjoaa sitten vaihtoehdon, joka varmistaa, että organisaatio harjoittaa reilua kauppaa kaikessa toiminnassaan. Kun organisaatio on sertifioitu, se voi käyttää merkintää kaikissa tuotteissaan.

Reilu kauppa on viestintään ja kunnioitukseen perustuvaa kumppanuutta, joka varmistaa oikeudenmukaisuuden kansainvälisessä kaupassa. 70-luvulta lähtien on ollut useita ryhmiä ja konferensseja, joissa keskusteltiin kauppaa koskevien asetusten täytäntöön panosta. Maailman reilun kaupan järjestö (WFTO) perustettiin kuitenkin vasta 1990-luvun alkupuolella. WFTO: lla on useita satoja kumppanuuksia ympäri maailmaa vakiintuneiden käytäntöjen ja menettelyjen avulla, joiden tarkoituksena on suojella reilun kaupan ryhmiä ja yksilöitä.

 

WFTO:n 10 reilun kaupan periaatetta

WFTO asettaa 10 periaatetta, joita reilun kaupan järjestöjen on noudatettava päivittäisessä työssään, ja suorittaa seurantaa näiden periaatteiden noudattamisen varmistamiseksi:

1. Mahdollisuuksien luominen taloudellisesti heikommassa asemassa oleville tuottajille

2. Läpinäkyvyys ja vastuuvelvollisuus

3. Reilun kaupankäynnin käytännöt

4. Kohtuullisen hinnan maksaminen

5. Lapsityövoiman ja pakkotyön kieltäminen

6. Sitoumus syrjimättömyyteen, sukupuolten tasa-arvoon ja yhdistymisvapauteen

7. Hyvien työolojen varmistaminen

8. Kapasiteetin kehittäminen

9. Reilun kaupan edistäminen

10. Ympäristön kunnioittaminen

 

Näitä kaikkia edellä mainittuja periaatteita täytyy siis People Treen toiminnassaan noudattaa. Kuten WFTO toteaa, useat toimijat ovat naisia ja tämä on varmasti avain naisten ja sitä kautta lasten ja koko yhteisön hyvinvointiin. Todellakin uskon, että reilun kaupan vaatteista voisi olla vastausta pikamuodille! Stay tuned ja seuraa blogia, kirjoitan tästä vielä lisää!

Ja kommentoi ihmeessä alle, jos tästä nousi jotain ajatuksia tai korjaa, jos olen epähuomiossa kirjoittanut jotain hassua!

- Viivi

Lähteet: WFTO sivut, wikipedia, People Treen sivut


Jätä kommentti


Huomaa, että kommentit on hyväksyttävä ennen niiden julkaisemista